Lucy Dacus Membawa ‘Video Rumah’ ke Portland, ME

Setelah memainkan lagu ketiganya di P ortland House of Music and Events pada hari Sabtu, Lucy Dacus bertanya kepada penontonnya apakah mereka akan membuat persembahan lewat. Seolah-olah mereka tahu pertanyaan itu akan datang, orang ramai berteriak serentak, „TIDAK!“

Dacus, penyanyi-penulis lagu Virginian yang terkenal dengan album terkenalnya, No Burden dan Sejarawan , serta kerjanya dengan Phoebe Bridgers dan Julien Baker sebagai sepertiga dari boygenius , tidak pernah memainkan pertunjukan utama di dalam rumah sejak akhir 2019.

Malam itu adalah sambutan pertama buat penonton Dacus juga: Portland, Maine tidak melihat muzik langsung seperti biasa dalam hampir 15 bulan, dengan tempat seperti Panggung Negeri , Galeri SPACE , dan One Longfellow Square kali terakhir menjadi tuan rumah konsert biasa mereka pada awal Mac tahun lalu. Pertunjukan Dacus muncul sebagai salah satu dari beberapa pertunjukan dalaman yang dijadualkan pada musim panas ini di Portland House of Music and Events. Dari pertunjukan tersebut, Dacus adalah aksi bukan tempatan pertama di tempat itu, menjual kapasiti PHOME di bawah 300 dalam beberapa hari.

Di sebalik jangkaan yang belum pernah terjadi sebelumnya, Dacus menyampaikan. Dengan set tenaga tinggi yang penuh dengan emosi mentah dan muzik baru dari album ketiganya, Home Video , Dacus menunjukkan beberapa tanda karat ketika dia kembali ke dalam, dan orang ramai Portland memenuhi tenaganya setiap saat.

Dacus memulakan set dengan „Hot & Heavy,“ jam rock boppy yang penuh dengan sintesis dan nostalgia musim panas. Muzik Dacus sering salah label sebagai Americana dan bahkan alt-country, tetapi tidak ada jejaknya di sini. Dacus selalu berfikiran rock — satu-satunya lagu dari album debut Dacus dalam set itu adalah „I Don’t Wanna Be Funny Anymore“ yang kabur dan cerdik – tetapi suara Home Video menceburkan diri lebih jauh dari salah ciri pengkritiknya. Terdapat sintesis glossy pada potongan poppier „Hot & Heavy“ dan „Brando,“ sementara yang lain seperti „First Time“ adalah head-banger.

Gegaran „VBS“ secara khusus menarik reaksi hebat dari orang ramai di Portland. Banyak peminat – penulis ini di antara mereka – bersorak gembira ketika Dacus bertanya siapa yang berada di ruangan itu ke Vacation Bible School, nama lagu tersebut.

Selain „VBS,“ set Dacus penuh dengan ujian yang berjaya. „Begitulah cara saya membayangkannya,“ Dacus bersorak setelah melakukan „Going Going Gone“, sebuah khabar angin yang selesa tentang menggoda kanak-kanak yang meminta penyanyi (tentu saja, orang ramai diwajibkan). Di antara bunyi sintetik yang lebih baru di Home Video , „Rakan dalam Jenayah“ menampilkan Dacus menggunakan penyesuaian automatik untuk pertama kalinya dalam rakaman, dan vokal yang diselaraskan secara langsung terus berjalan tanpa halangan.

Terutama pada saat-saat yang lebih tenang dari set ini, penulisan lagu Dacus bersinar. Dirilis tahun ini, „Thumbs“ adalah lagu yang ditayangkan oleh Dacus sejak 2018, tetapi akan meminta peminat untuk tidak merekamnya baru-baru ini. Lagu ini diperincikan dengan kekhususan yang memilukan ketika seorang teman Dacus bertemu dengan ayahnya yang terpisah, dan Dacus dengan lembut berfantasi membunuhnya. Dacus menyanyikan lagu „Thumbs“ yang duduk di hujung pentas, satu-satunya baris synth yang menemaninya.

Kekhususan yang sama ada dalam karya „Triple Dog Dare“ yang penuh harapan, yang memperincikan kisah cinta pelik yang berakhir dengan fantasi melarikan diri di kapal keluarga: „Saya dapat memancing makanan kami dan anda tahu bagaimana memulakan nyala api , ”Dacus menyanyi. Pada saat mereka melarikan diri, Dacus telah membangun lagunya dari keheningan sepenuhnya hingga ribut ribut fuzz gitar dan sintetik – Dacus memberitahu orang ramai bahawa kegemarannya untuk bermain secara langsung akhir-akhir ini.

Sebagai pencerita yang mahir, Dacus mengatakan bahawa kata-kata lebih penting baginya daripada muzik. Nasib baik untuk kami, muziknya juga sangat bagus. Dacus mengakhiri setnya dengan hits pertunjukan berhenti, „Night Shift“, sebuah lagu perpisahan tanpa henti yang berakhir dengan penahanan berapi-api yang telah menggegarkan tempat-tempat yang mengecilkan ukuran PHOME. Bunyi penolakan itu sangat hebat, tetapi kata-kata yang selalu diingat selepas pertunjukan:

Anda mendapat 9 hingga 5, jadi saya akan mengambil shift malam
Dan saya tidak akan berjumpa lagi sekiranya saya dapat menolongnya
Dalam lima tahun saya berharap lagu-lagu itu terasa seperti penutup,
Didedikasikan untuk pencinta baru.

Dacus memperhatikan keistimewaan malam itu – akhirnya lima tahun sejak 2016, ketika dia menulis lagu itu dan memainkannya pada malam berikutnya di The National di Richmond, Virginia. Lima tahun dan satu wabak kemudian, penahanan yang sama memicu pelepasan cemerlang 500 batu ke utara di Portland. Kami berharap dapat melihat Dacus lagi, jika kami dapat menolongnya.

Lihat senarai set dan galeri foto dari rancangan di bawah ini oleh jurugambar Chris Ritter . Untuk senarai lengkap tarikh lawatan Lucy Dacus yang akan datang, pergi ke sini.

Setlist: Lucy Dacus | Rumah Muzik dan Acara Portland | Portland, ME | 24/7/21

Set: Panas & Berat, Kali Pertama, Ketagihan, Christine, VBS, Brando, Rakan Kongsi dalam Jenayah, Tolong Tetap, Akan Pergi, Saya Tidak Mahu Lagi Lucu, Berani Anjing Tiga Kali, Jempol

Encore: Pergeseran Malam

Lucy Dacus | Rumah Muzik dan Acara Portland | Portland, ME | 7/24/21 | Foto: Chris Ritter

  • ""
  • ""
  • ""
  • ""
  • ""
  • ""
  • ""
  • ""
  • ""
  • ""

Johnny Cash menghubungkan dengan Counterculture di OWSLEY Stanley Rakaman „Ira Hayes“

Johnny Cash Melakukan versi sejarah kitaran "The Ballad of Ira Hayes" dalam...

Phish Moves Tahoe menunjukkan ke Amfiteater Shoreline kerana keadaan kebakaran yang berbahaya

Phish telah mengumumkan pelan kontingensi untuk pertunjukan yang dirancang di Lake...

Flamingosis melepaskan album studio debut yang lama ditunggu-tunggu, ‚Daymaker‘

Pengeluar elektro-funk yang pernah meningkat flamingosis telah mengeluarkan album studio debutnya yang...